Ga jij voor smaak of voor geluk?

Mensen zijn bang dat plantaardig eten hetzelfde is als smakeloos eten.

En natuurlijk hoop ik dat mijn eenvoudige recepten helpen dat vooroordeel onderuit te halen en te laten zien dat je niet aan smaak hoeft in te leveren. Tegelijkertijd begrijp ik ook dat mensen vlees en vis gewoon lekker vinden. Ja dat snap ik, ik ben kleindochter van een Spaanse slager en opgegroeid met vlees en vis bij elke maaltijd.

Smaak is een groot argument voor mensen om niet gezonder te gaan eten; je moet wel kunnen blijven genieten, hoor ik veel, maar geen enkele smaak kan op tegen het gezonde gevoel dat het Dieet van de Liefde je geeft.  Toch kan het heel moeilijk zijn om die overstap te maken.

nothing tastes as good as

 

Vandaag geef ik je 5 tips om je te helpen te overstap te maken

1. Besef echt goed wat en waarom je eet (eet mindfull)

Veel van wat wij ervaren als we eten is emotioneel en dit geld ook voor smaak. Hapjes horen bij gezelligheid, chocola bij verdriet, en vet vlees geeft een verzadigd gevoel bij leegte. Bedenk dan eens voor jezelf wat jij wil dat eten voor je doet. Schrijf het eens op. Wat zou je willen bereiken met je voeding? Meer energie? Een gezond lichaam? Een slanker lijf? Een evenwicht humeur? Hoe zou het voelen als je dit bereikt had? Probeer dan heel bewust de gevoelens en gedachten die je hebt opgeroepen te koppelen aan je nieuwe gezonde voedsel.

2.  Ga er 30 dagen helemaal voor!

Het duurt 30 dagen voor een gewoonte in je leven verankert is en dit geld ook voor je smaak. Na 30 dagen geen kaas smaakt kaas al heel anders. Het blijkt ook dat mensen die er gelijk helemaal voor gaan het meeste succes hebben. Dit komt doordat deze mensen direct het meeste succes hebben en daardoor meer gemotiveerd zijn het vol te houden. Wanneer je de transitie langzaam maakt blijf je gehecht aan smaken en gaan de veranderingen zoals gewichtsverlies en toename van energie ook heel langzaam. Het lijkt makkelijker om het stapje voor stapje te doen maar in de praktijk blijkt dit vaak juist moeilijker.

3. Gebruik smaakvolle kruiden mixen

Ik ben echt een fan van kruidenmixen zoals baharat, garam masala, ras el hanout en de mixen van Jonnie Boer. Natuurlijk kun je ook je eigen mixen maken, dit doe ik bijvoorbeeld vaak voor koekkruiden. Bedenk dat vlees en vis zonder kruiden helemaal smakeloos is. Een gehaktbal zonder zout en specerijen smaakt echt naar helemaal niks. Gebruik dus de smaken waar je van houd op je nieuwe groente gerechten. Pittig eten verzadigd net als vet, en warme smaken met cayenne, kaneel, paprika etc. zijn ideaal in comfort food. Mixes maken dit gemakkelijk en snel.

4.  Verbied jezelf niks

Ken je dat? Zodra je iets niet meer mag kun je aan niks anders meer denken. Je mag geen chocola meer eten van jezelf en dus snak je de hele dag naar chocola en veranderd een positieve keuze voor jezelf opeens in een soort martelgang. Niet doen dus. Verbied jezelf niks maar kies bewust wat je wil doen. Je mag op elk moment, wanneer jij dat wil eten wat jij maar wil. Maar sta elke keer voordat je je tanden wilt zetten in een ongezonde of dierlijke hap wel even stil bij de gevoelen die je eerder had opgeroepen. De gevoelens die horen bij dat gezonde, levende, energieke voedsel! Op deze manier blijft het elke keer weer een keuze die je vanuit je eigen kracht kunt maken.

5. Ga anders eten

Ga niet proberen te eten zoals je normaal at maar dan zonder vlees en kaas. Dan blijf je vergelijken. Boerenkool zonder worst is saai en de vegetarische variant is lang niet zo lekker als de dierlijke. Verzin dus gewoon iets heel anders. Boerenkool met gemarineerde tempeh, of zongedroogde tomaatjes en olijven, of gekarameliseerde wortelen of walnoten of…. Ga het aan als een ontdekkingsreis en laat je creativiteit de vrije loop. Het Dieet van de Liefde kan het begin zijn van veel meer veranderingen dan je ooit had gedacht omdat je eetgewoontes zo fundamenteel zijn dat wanneer je die eenmaal hebt veranderd je een gevoel van vrijheid zult ervaren dat je ook op ander gebieden van je leven zult willen realiseren!

 

 

Je hoeft dus helemaal niet te kiezen. Smaak, geluk en gezondheid gaan prima samen.
Succes

 

 

 

One thought on “Ga jij voor smaak of voor geluk?

  1. Wat een mooie blog weer Jessica. Je houdt het zo lekker licht, lekker simpel.
    Je hebt zo gelijk: je gezond voelen smaakt zo naar meer.
    En wat er vanavond bij ons op tafel staat… pastinaak stamppot met bbq groente. Jammie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *