Romig zoete aardappel ontbijt

En opeens ben ik het zat. 
Elke ochtend die havermout.
Normaal kijk ik er altijd naar uit; mijn warme, zoete, verzadigende kom pap in de morgen.
Maar nu is het even klaar.

‘s Ochtends variëren vind ik eigenlijk niet zo heel handig.
Het is gewoon niet het moment om na te denken over wat je gaat eten. Zeker niet als je haast hebt en de deur uit moet.
Laten we wel wezen, een vaste routine is gewoon heel handig.

Ik deed een tijdje soya yoghurt met muesli en fruit.
Lekker, maar lang zo vullend niet.
En ik vind soya yoghurt prima voor af en toe maar niet iets om dagelijks te eten.

En toen bedacht ik, in een geweldig moment van helderheid (ahum) het volgende:

Romige zoete aardappel pap met kurkuma en kaneel!

En ik weet dat smaken verschillen en dus zal vast niet iedereen zo lyrisch zijn over deze combinatie als ik maar toch wil ik het je niet onthouden. Het is zoet, het is romig, het is vullend én met een beetje voorbereiding (aardappels koken/stomen) ook nog zo klaar.

Ik koos ervoor het koud (kamertemperatuur) te eten maar je zou het uiteraard ook warm of echt koud kunnen eten.

Probeer het gewoon eens en laat je verassen!

Ik weet in ieder geval wat ik de komende dagen, misschien wel weken, als ontbijt eet.

IMG_0081

Zoete aardappelen zijn behalve lekker ook super goed voor je. Kijk maar!

  1. Ze bevatten veel vitamine B6, goed voor je weerstand en spijsvertering.
  2. Het is een goede bron van vitamine C, en dat is weer niet alleen goed voor je weerstand. Vitamine C is ook belangrijk voor de opname van ijzer, voor je tanden en botten en is onmisbaar bij het bestrijden van stress.
  3. Ze bevatten veel vitamine D. Vitamine D helpt je humeur goed te houden en ondersteunt je energiehuishouding. 
  4. Ze bevatten ijzer en ondersteunen het immuunsysteem. Ijzer speelt een rol bij de vorming van rode en witte bloedcellen en je eiwitmetabolisme. 
  5. Ze zijn een goede bron van magnesium. Het mineraal dat helpt tegen stress en om te ontspannen.
  6. Ze zijn een bron van langzame suikers, geven dus geen piek maar langdurig energie. In combinatie met de snelle suikers van fruit wat mij betreft dus het ideale ontbijt.
  7. Ze zijn ontzettend veelzijdig. Zoete aardappels kun je bakken, roosteren, stomen en koken en gebruiken in tal van gerechten. 

De Kurkuma in dit gerecht maakt van dit eenvoudige ontbijt een superfood ontbijt.

Wat heb je nodig?

2 a 3 zoete aardappelen, gekookt of gestoomd, geschild en in stukken

1/2 tot een 1 cup plantaardige melk naar keuze, ik gebruikte ongezoete havermelk

stukje verse kurkuma

snuf kaneel

fruit voor erop naar keuze

Doe de zoete aardappel in de blender met de kurkuma, melk en kaneel. Begin met ongeveer 1/2 cup en giet er gaandeweg wat bij zodat je de gewenste substantie krijgt. Als je er meteen te veel bij doet is zonde!

Schep je zoete aardappel puree in een kom en garneer met fruit naar keuze. Ik had aardbeien, banaan en bosbessen uit de diepvries.

Ik ben heel benieuwd wat je vind van deze niet zo alledaagse combinatie, laat je het me weten? Dat kan hieronder of op mijn Facebook! 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *