Gado Gado

Super snelle Gado Gado

Toen ik zo rond mijn 24e steeds meer interesse kreeg in gezonde voeding zwoer ik voorgesneden groente af. Ten eerste vond ik het veel te duur, ten tweede zou het gewassen zijn met chloor en het ‘voelde’ gewoon niet zo gezond als zelf snijden. Nee, ik ploeterde me liever om 19.00 uur s avonds nog, na een dag werken door een berg groente heen, mezelf op de schouder kloppend hoe goed ik wel niet bezig was.

Jaren lang keek ik niet eens in het schap met voorgesneden groente. Ik vond het zelfs een beetje stom geloof ik. Zelf je groente snijden das pas stoer! Das pas gezond. Hulde aan mijzelf!

En toen kreeg ik een 3e kind, gingen we verhuizen en verbouwen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er dagen waren dat ik amper de ruimte had om even naar de wc te gaan.

En zo geschiedde het dat ik op een dag de voorgesneden groenten herontdekte. Niet voor elke dag, niet eens voor elke week, maar zo af en toe. As je gewoon echt even niet meer weet waar je de tijd en ruimte vandaan moet halen om überhaupt even douchen. Als jij een kersverse moeder bent dan weet je wat ik bedoel. En weet je, ieder ander besteld op zo’n dag misschien pizza, of gaat even langs de snackbar. Nou dan is een zakje voorgesneden roerbakgroente toch zo gek nog niet 😉

“De gezondste groente zijn de groentes die je op eet”

Tel daar nog bij op dat drie kwart van de Nederlanders moeite heeft om de aanbevolen 250 gram groente per dag te eten. Een aanbeveling waarvan we inmiddels weten dat hij veel te laag ligt. 500 gram komt meer in de buurt van wat we nodig hebben. Maar ik vrees dat zolang het voedingscentrum en andere instanties nadruk blijven leggen op het consumeren van vlees en zuivel de groente altijd een beetje achtergesteld zal blijven. Als veganist op een wfpb dieet is het namelijk helemaal niet moeilijk om genoeg groente te eten. Je focus verschuift. Het centrum van je bord is niet meer dat stukje vlees met ‘iets’ erbij. Nee dat ‘iets’ erbij vormt de basis van je maaltijd!

Uiteraard kan je dit recept ook maken met vers gesneden groente, dat mag je helemaal zelf weten. Maar als het een dagje niet lukt is dat ok. Helemaal ok.

Gado Gado

Neem ongeveer een cup snijbonen of sperziebonen (ook voorgesneden te koop) en een zakje roerbakgroente, denk aan Thaise of Aziatische roerbakgroente met kool en taugé erin.

Breng een dun laagje water of bouillon aan de kook en smoor hierin de snij- of sperziebonen een minuut of 2. Voeg dan ongeveer een halve cup water toe, een half pakje kokosmelk (100 ml) en 2 el pindakaas en een scheutje sojasaus. Strooi er nog wat cayennepeper over en roer tot je een gladde saus hebt.

Roer nu de roerbakgroente erdoor totdat ze beetgaar zijn, een minuut of drie.

Serveer met rijst.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *