Wat is echt eten?

Wat is écht eten?

Het antwoord op deze vraag is zo simpel, zo eenvoudig dat ik het bijna niet durf te geven. Het is grappig om te zien hoe ingewikkeld we het met z’n allen maken. Alsof we maar niet willen geloven dat gezondheid echt haalbaar is. Gezond eten is moeilijk, ingewikkeld, duur, moet eindeloos afgewogen worden (letterlijk en figuurlijk) en is moeilijk verkrijgbaar. Wat voor velen van ons gelijk een reden is om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen; want geen tijd/zin/geld  voor al dat gedoe.

Ik wil je graag vertellen dat het super eenvoudig is om gezond te eten. Je hoeft dan ook niks af te wegen en het kan zo duur of goedkoop als jij wil. Je kan het super eenvoudig houden of uren in de keuken staan. Net waar je zin in hebt.

Is het echt zo simpel?
Ja hoor let maar op! Vandaag gaan we in 3 stappen naar ECHT ETEN!

1. Echt voedsel komt van een boom, plant of uit de grond.
Groente en fruit dus. Maar ook rijst, peulvruchten, noten en zaden. De gezondste volkeren leefden op een geheel plantaardig (de 7e dags adventisten) of een bijna geheel plantaardig dieet (Okinawa 98% plantaardig). Verder bestond het dieet van de gezondste mensen ter wereld voor een groot deel uit koolhydraten uit rijst (Azie), zoete aardappelen (zuid Amerika) en de Romeinse Gladiatoren werden wel de Barley men genoemd. Gerst vormde het grootste deel van hun dieet en daar haalden zij hun kracht vandaan.

Zie ook deze video: The Okinawa Diet; Living to 100.

 

In Nederland haalt ruim 80% van de mensen de aanbevolen hoeveelheid fruit en groente niet. En dat terwijl de aanbeveling nog lager ligt dan die van de World Health Organisation (WHO). 250 gram groente is, zo blijkt meer en meer, echt het absolute minimum.

Dit komt voor een deel door het gemaksvoedsel dat zich een plek heeft verworven in ons eetpatroon. In plaats van fruit zie ik op de school van mijn kinderen veel pakjes koek. Aan de andere kant komt dit ook door de aandacht die wordt gegeven aan het eten van vlees en zuivel. Vlees en zuivel zijn door het hoge vetpercentage een zeer dichte calorie bron. Na de yoghurt, melk, kaas en vlees is er nog nauwelijks ruimte op het bord voor fruit en groente.

Richt je dieet dus in rondom het eten van groente en fruit, peulvruchten, noten en zaden en zie dierlijke producten als extraatje, een smaakmaker. Of beter nog, laat ze helemaal weg. Je hebt ze namelijk niet nodig. Op mijn website vind je diverse makkelijke recepten, zoals voor broodbeleg.

2. Gezond voedsel is zo onbewerkt mogelijk
Hoe meer een product lijkt op de oorspronkelijke vorm hoe beter het voor je is. Wij zijn de afgelopen jaren gewend geraakt om te kijken welke afzonderlijke voedingsstoffen een voedingsmiddel bevat maar de natuur biedt ons haar voeding niet op die manier aan. Ze biedt die aan in een compleet pakket, en die pakketjes zijn perfect zoals ze zijn met precies de hoeveelheid water en vezels om alle nutriënten goed opneembaar te maken. Wanneer wij er mee gaan knutselen maken we het er niet beter op. In mijn volgende artikel zal ik hier wat voorbeelden van noemen. Waaronder één die je zeer zeker zal verassen!

Je kunt hier wel gradaties in aanbrengen natuurlijk. Zo is volkoren rijst beter dan witte rijst, maar witte rijst is niet perse slecht voor je. De hele vrucht eten is beter dan een smoothie maar als jij geniet van een smoothie, en dat dé manier is om je kinderen fruit te laten eten dan is een smoothie altijd nog beter dan helemaal geen fruit.

Probeer in ieder geval zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke product te blijven en je zit goed.

3. Biologisch als het kan
Als je net als ik al een tijdje bezig bent met gezonde voeding dan weet je misschien wel dat sommige mensen iets pas gezond noemen als het biologisch is. Ik krijg zelfs wel eens op mijn kop van mensen op social media als ik bijvoorbeeld zeg dat een keer een zakje voorgesneden groente gebruiken ook ok is. Dan moet ik biologisch aanraden en niks anders! Ik vind dat ontzettend jammer want het suggereert dat gezond eten niet is weggelegd voor mensen met een kleine beurs of als je gewoon niet makkelijk aan bio kunt komen. En het geeft het ‘niet biologische’ voedsel een stigma mee waardoor iemand wellicht met minder smaak gaat eten, terwijl dit helemaal niet nodig is. De gezondste bloemkool is nog altijd de bloemkool die wel gegeten wordt. En niet biologische aardappelen zijn altijd nog gezonder dan biologische chips. Kijk gewoon wat voor jou haalbaar is en maak iedere dag weer de gezondste keuze die jij op dat moment kunt maken.

Dit artikel verscheen eerder in PioniersMagazine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *