Is een reset iets voor jou?

In mijn vorige blogs vertelde ik je over het groene dieet en de perfecte combi van oude kennis en de wetenschap van nu. Beiden een pleidooi voor het volgen van een detox of cleanse. 

Zelf kies ik liever voor het woord: Reset. 

Waarom? Nou feitelijk gezien is je lichaam ALTIJD aan het detoxen.

Jouw prachtige lijf is gewoon ALTIJD bezig een perfecte staat van homeostase te bereiken. Met wat jij er in stopt maak je het je lichaam wel moeilijker of makkelijker dat te bereiken. Het spreekt dus voor zich dat we tijdens een reset het lichaam wel zo veel mogelijk hierin ondersteunen. Dit kan je vijboorbeeld doen door het eten van broccoli. Broccoli bevat een stofje (sulforafaan) dat de ontgifting enzymen van de lever stimuleert. Maar  dit kan je dus iedere week of iedere dag doen! 

Het fijne van een reset is dat je je weer even helemaal bewust kan worden van wat je in je lichaam stopt. Korte metten kunt maken met cravings en je gewoonten weer eens even flink onder de loep kunt nemen.

Een detox of cleanse gaat er vanuit dat er viezigheid uit moet of zo. Een reset gaat uit van een nieuwe start. En ja, daarvoor ruim je eerst de oude rommel op. Maar het doel is niet het opruimen, het doel is die nieuwe start! 

Om te detoxen an sich hoef je dus eigenlijk helemaal geen sapkuur of zo te volgen, al kan dat heus prettig of wenselijk zijn. Door gewoon een paar gewoonten toe te voegen aan je dieet kan je je lichaam ELKE DAG weer helpen met het verwerken van gifstoffen en rommel. 

Het fijne van het volgen van een georganiseerd programma vind ik persoonlijk altijd dat ik even niks zelf hoef te bedenken. Ik krijg de menu’s en boodschappenlijstjes en vaak is er ook nog extra ondersteuning. Zelf heb ik dan ook met veel plezier al verschillende programma’s gevolgd, waar ik ook altijd weer wat van leer.

Maar tot nu toe voldeed geen een tot nu toe aan al mijn wensen, vandaar dat ik heb besloten deze zelf te creëren. Eentje die helemaal gebaseerd is op whole foods. Dat je kan doen naast je normale bezigheden en dat een perfecte combi is tussen de oude wijsheid en de nieuwe wetenschap. Binnenkort kan je dus bij mij het Green and Clean programma volgen!

Maar… wat zijn nou tekenen dat het voor jou een goed idee zou kunnen zijn om een dergelijk programma te gaan volgen? Hoe weet je nu of het voor jou zinvol is om een reset te doen? 

Ama

In de ayurveda kennen ze het begrip Ama. Ama is een veelomvattend begrip dat de toxische invloed van slechte voeding, emoties en ervaringen beschrijft. Het wordt ook wel beschreven als een slijmvormig residu dat zich ophoopt in het lichaam en allerlei processen belemmert. Het ervaren van een te veel aan ama in je lichaam is dus meer dan het effect van voeding alleen. Letterlijk betekent het: onverteerd. Ik zou  er onverteerbaar van willen maken. Het is die voeding, die emoties en die ervaringen die je maar slecht kunt verwerken.

Onderstaande symptomen kunnen een teken zijn dat je te veel ama in je lichaam hebt: 

  • vermoeidheid
  • prikkelbaar zijn
  • stijfheid/ongemak in het lichaam
  • ongewenst aankomen 
  • afvallen lukt niet
  • ongewenste cravings naar met name suiker en bewerkt voedsel
  • candida
  • huidproblemen, zoals een (extreem) droge huid, exceem, roodheid.
  • witte aanslag op de tong, met name in de ochtend

Traditioneel zijn er 3 momenten het meest geschikt om een cleanse te volgen:

  1. de lente
  2. zomer/start herfst
  3. late herfst/begin winter

Maar doe het vooral wanneer je lichaam erom vraagt en jij je ertoe in staat voelt. 

de 3 fases van de reset

Een goede kuur of reset kent 3 fases, iedere fase duurt ongeveer een week:

Fase 1: Voorbereiding

Drinken, drinken en nog eens drinken! Denk aan water met citroen op de nuchtere maag en gemberthee. 

In deze fase bereiden we het lichaam voor op wat er komen gaat. Het is belangrijk dat je vast begint met het (zoveel mogelijk) weglaten van cafeïne en alcohol uit je dieet. Gebruik deze week dan ook om langzaam af te bouwen als je een sterke afhankelijkheid hebt aan koffie of zoetigheid en/of alcohol. 

Vermijd verder ook bonen, suiker, bewerkt voedsel en als je dat nog niet deed alle dierlijke producten. 

Hydratatie is een essentieel onderdeel van deze fase. We eten veel groene bladgroente en bieten, deze hebben beiden een reinigende werking op de darmen en het lymfestelsel.

Het lymfestelsel is onderdeel van je afweer of weerstand. Het is een open systeem en ligt naast je bloedvaten. De functies van je lymfenstelsel zijn weefseldrainage, weerstand en het vervoeren van chylomicronen. (Een soort lipo proteine die een rol speelt in de vet huishouding). Een gezond lymfatisch stelsel is dus belangrijk voor je weerstand. Ook in de darmen speelt lymfenvloeistof een belangrijke rol; het helpt bij de bestrijding van pathogene indringers die hun weg door de darmwand hebben kunnen vinden. Het goed doorspoelen van je lymfatische systeem is dus heel belangrijk in deze eerste fase. 

Fase 2: reiniging

Nu gaat het echte werk beginnen. Hydratatie blijft belangrijk. In deze fase gaan we helemaal groen eten en wel in de vorm van mungbonen dahl. Dit is een recept van mungbonen, specerijen en groene bladgroente. Traditioneel wordt er in de ayurveda ook gewerkt met ghee. Maar aangezien ghee geen wholefood en van dierlijke oorsprong is laat ik deze achterwege. Wel kan het prettig zijn een goed DHA supplement te nemen in de vorm van een alpenolie capsules. Hiermee krijg je alle belangrijke vetzuren binnen die je nodig hebt tijdens je reset. 

Het voordeel van deze manier van reinigen is dat je verzadigd blijft. Je krijgt alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om je lichaam te voeden, en daarnaast de benodigde koolhydraten en eiwitten. Je mag dan ook zoveel eten als jij nodig hebt om je goed te blijven voelen. 

Een ander belangrijk onderdeel van fase 2 is self-care  en naar binnen keren. Dit kan door mediatie maar ook gewoon door je deze week even helemaal te focussen op jouw wensen en behoeften. Het kan ook helpen om een goede routines te ontwikkelen die erop gericht zijn jouw een goed gevoel te geven. Je kunt denken aan:

  • dry brushing: masseer je lichaam met een massage borstel voordat je gaat douchen. Smeer het daarna rijkelijk in met olie en stap dan onder de douche. Douche zo koud mogelijk en laat je huid aan de lucht drogen zodat de olie haar werk kan blijven doen.
  • yoga: doe zachte yoga oefeningen die je lichaam helpen de afvalstoffen af te voeren.
  • denk aan een fijn bed ritueel, neem bijvoorbeeld een warm bad voor je gaat slapen en zet minimaal een uur voor je naar bed gaat je telefoon uit
  • misschien is dit ook meteen een goede week voor een digi detox?
  • journaling; schrijf op wat je voelt tijdens je detox. Wat zijn jouw steeds terugkerende gedachten? Waar ben jij dankbaar voor?
  • meditatie; dit is natuurlijk het moment bij uitstek om een dagelijks een moment aan meditatie te besteden. Maak het niet te ingewikkeld, je hoeft niet meteen een uur doodstil op een kussentje te zitten.
  • ieder ander ritueel waarvan jij weet dat goed is voor jou zoals wandelen in de buitenlucht, zwemmen, dansen, zingen, etc.  

Fase 3: herstel

Deze fase lijkt op fase 1. Je blijft je focussen op clean eating. Veel groene bladgroente, maar ook fruit en je kan weer bonen e.d. introduceren. De focus ligt nog steeds op hydratatie. Vermijd nog altijd suiker, bewerkte voeding, koffie en alcohol. Na een week mungbonen snak je misschien naar ander voedsel maar probeer toch om het andere voedsel geleidelijk te introduceren. 

In mijn blog Voordelen van het groene dieet vertel ik meer over de voordelen van het volgen van een mono dieet. 

Aan de hand van bovenstaande kan je dus prima je eigen reset plan samenstellen. Maar als je dat lastig vind, of het lijkt je gewoonweg tof om het samen met mij en andere vrouwen te doen meld je dan vast aan via deze link en je ontvangt bericht zodra je je kunt aanmelden. 

Bronnen: 

The best detox

Deepak Chopra: Cleanse the ayurvedic way


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *